Hvordan sikre deg mot uforutsette kostnader i bygget ditt?

03.09.18 13:01

Hva kan du som eier av bygg gjøre for å minimere uforutsette kostnader og samtidig heve kvaliteten på bygget ditt, når det kommer til inngangsløsninger?

Det er vanlig praksis å tenke u-verdier og kvalitet på forskjellige isolerende og pustende komponenter i et bygg – og slik skal det være. Men noen ganger glemmes en avgjørende faktor – nemlig inngangsløsningen.

 

Velg riktig inngangsløsning til bygget ditt

Når vi sier riktig inngangsløsning, mener vi ikke bare om du skal velge karusell- eller skyvedør, men også hvilke funksjoner som følger med.  

Du tenker kanskje at du er ferdig med dørløsningen når du har valgt ønsket utseende på døren du skal ha til bygget ditt. Men ved å ta deg en ekstra runde her, og sjekke hvilke løsninger som faktisk finnes og hvilke som har fokus på løpende kostnader, kan du spare store summer de neste årene. Spørsmål du bør stille deg selv og leverandøren er blant annet:

  • Hvor viktig er dørautomatikken?
  • Hva vil elektronikkens plass være i fremtiden?
  • Og er døra koblet opp mot nettverk?

Det er nemlig dette vi mener når vi snakker om riktig inngangsløsning – en løsning som ikke bare passer til bygget ditt, men som er med på å holde kostnadene nede i tiden som kommer.

Les også: Hva slags industriport trenger du til ditt prosjekt? 

iStock-182734144

Når du velger inngangsløsning, er det viktig å orientere seg i produktene som er fremtidsrettet. I dag ser vi mer og mer av både automatikk og elektronikk, og vi antar at dette vil ta over i stor grad. Det er vanskelig å spå nå, men det vi vet er at endringshastigheten er høy, og det kan skje kjappere enn man har anslått. Derfor er det viktig og smart å tenke langsiktig og fremtidsrettet allerede nå.

Er døren for eksempel koblet opp mot nett? Ikke? Hva er i så fall konsekvensene av det? Hvis du ikke har en nettverkskompatibel dør, vil den kunne bli akterutseilt om det kommer store endringer. En dør som er koblet opp mot internett, vil kunne bli oppdatert løpende, og på den måten spare deg for kostnader knyttet til oppgradering av hele døren.

 

Drift og vedlikehold av inngangsløsningen

Når du først har en dør i bygget ditt, må du vite at den er der for å bli. Den beste måten å forsikre seg om at den er det, er å være god på drift og vedlikehold av den. Men dette er enklere sagt enn gjort, og selv om vi har mange flinke vaktmestere her i landet, er dette en jobb for faglærte vedlikeholdsarbeidere av inngangsløsninger.

Service-avtaler vil vise seg å være gull verdt. Avtalene kommer i ulike former, og fra et levetidsperspektiv vil det i det minste være essensielt å ha en eller annen form for dette. På de fleste standardavtaler får du en sjekk i året, mens de beste gir deg jevnlig sjekk og vedlikehold. Det vil si at du slipper å tenke over vedlikehold av døren i det hele tatt.

Ved å ha en serviceavtale på inngangsløsningene dine, forebygger du skader og unngår uforutsette kostnader som kommer når døren plutselig står, eller må skiftes helt ut. Når alt kommer til alt, er det billigere med en god serviceavtale enn at døren får skure og gå til den er helt ødelagt og må skiftes ut.

Les også: 4 tabber du bør unngå når du velger industriport

Det finnes også andre måter å holde kostnadene nede på. Én av dem er e-maintenance; en online portal som gir deg oversikt over alle dine inngangsløsninger. Her kan du enkelt sjekke status på hver enkelt dør, og være i forkant om en dør begynner å bli slitt. Dette bidrar til at du alltid har mulighet til å ligge i forkant. Om noe skulle være galt med en dør, vil du kunne se det i portalen, og skifte ut delen eller delene før hele døren går i stykker.

CTA knapp gratis befaring assa abloy